יום שישי, 18 בפברואר 2011

יהודי העיירה טרסבה - כללי

העיירה הצ'כית טרסבה, עיירה קטנה באזור הקרפטים בגבול צ'כיה הונגריה רוסיה ורומניה נפלה כטרף קל בפני הכוחות ההונגרים במהלך מלחמת העולם השנייה, אשר פעלו לגירושם למחנות ריכוז והשמדה.

טרסבה או בשמה באידיש טרעסיף היתה אחת מתוך עשרות רבות של קהילות יהודיות באזור מרמורוש, חבל ארץ הררי ופסטורלי באזור מזרח הונגריה ודרום רוסיה (כיום אוקראינה) שחלק משמעותי מבניהן הושמד בשואה.

המידע אודות העיירה וסיפור גירושם למחנות עבודה ומוות בידי ההונגרים מועט.

העיירה טרסבה - נתונים בסיסיים

העיירה היתה בעבר תחת השלטון הצ'כי,עברה לשליטה הונגרית, בהמשך לברית המועצות לשעבר, ומשנת 1991 תחת ריבונות אוקראינה.
היא מוכרת במספר שמות לפי התקופה והמדינה שתחת שליטתה היתה באותה עת : TARACKOZ, TERESWA,TARASOVKA,TERESIF וכן ביידיש טרעסף או טרעסיף.
היא ממוקמת בסמוך מאוד לגבולה הצפוני של רומניה,לנהר הטיסה (TISA), ולמסילת רכבת.העיירות SAPANTA  ו REMETI בצד הרומני של הגבול, מרוחקות ממנה רק 2-3 ק"מ. עיירה בולטת באזור הינה סיגט ברומניה במרחק של כ 15 ק"מ SZIGET או SIGHETU MARMATIEI
 



יהודי טרסבה והשואה

בעיון באינטרנט , במאגר המרכזי של שמות קרבנות השואה -  יד ושם , לפי שם מגורים teresva  מתקבלים 723 שמות של קרבנות השואה בני העיירה הי"ד.

בספר  The Encyclopedia of Jewish Life Before and During the Holocaust מאת 
Shmuel Spector,Geoffrey Wigoder  עולה שהעיירה מנתה כמה אלפים בודדים של תושבים לפני מלחמת העולם השנייה והייתה הנתונה לשלטון צ'כי.

ב 1939 השתלטו ההונגרים על העיירה וגרשו יהודים רבים למחנות עבודה.ב 1941 הונגריה הצטרפה למלחמה בברה"מ וכוחות הכיבוש ההונגרים גרשו יהודים נוספים בטענה שהם חסרי אזרחות הונגרית. רבים מהם נרצחו לאחר מכן.  בשנת 1944 בוצע גירוש מסיבי של כ 700 יהודים שנשלחו למחנות המוות באושוויץ
פנייה באמצעות דף צור קשר בקישור